Már 20 éves a T széria! Ennek a jeles eseménynek a jegyében visszatekintő pillantást vetünk a T széria elmúlt két évtizedes történetére.
2002 T „Nullás”
A T széria bemutatására 2002 szeptemberében Magyarországon került sor, a gyártás néhány héttel később, 2002 októberben indult. A Valtra hathengeres szériájának frissítésére nagy volt az igény, mivel a 8000-es széria ódivatúnak számított, különösen a meglehetősen elavult megjelenést és a hidraulikát tekintve.
Három évvel korábban a Valtra S széria már bebizonyította, mire képes egy korszerűsített dizájn. Az új T széria a Valtra zászlóshajóját követte az új dizájn koncepcióval és az új hidraulikával. A régóta várt terhelés érzékelős hidraulika a teljesen elektronikusan vezérelt kihelyezett szelepekkel kiegészítve nagyon népszerűnek bizonyult. Az új motorháztető, a továbbfejlesztett fülkekialakítás és a kényelmes kezelőszervek nagy lépést jelentettek. A T széria azonban még ezekkel az újításokkal is lényegében ugyanaz maradt a motorháztető alatt, mivel a vázat közvetlenül a 8000-es széria „hosszú tengelytávú” változatából vették át, a fülke, a váz és a felépítés a régi szériából megmaradt.
A hidraulika elektronikus vezérlését (gyakran „keverőpultnak” is nevezik) sokan túlságosan elektronizáltnak tartották, ezért 2004-ben visszahívták a HiTech modellekből megismert, régi és megszokott mechanikus nyitott központú hidraulikát.
T Széria T2, 2009-2012
2007 T1 & T2 – a következő lépések
2007-ben a T szériát tovább fejlesztették, hogy megfeleljen a 3A károsanyag kibocsátási előírásoknak. A közös nyomócsöves (common rail) befecskendezéssel, 4 szelepes motorokkal ez elérhetővé vált. A modelljelöléseket „1”-re változtatták. A terhelés érzékelős hidraulika stratégiája is megváltozott; minden beállítás és vezérlés a kartámaszon elhelyezett vezérlőkről elvégezhető . Ekkor a T széria portfóliójában a klasszikus, a HiTech és az Advance modellek szerepeltek. Ezek a traktorok még viszonylag rövid váltóművel és vázba integrált 160 literes űrtartalmú acél üzemanyagtartállyal rendelkeztek. Ez volt az erdészek egyik kedvenc tulajdonsága. A hosszú szántóföldi műszakokra azonban szükség volt egy műanyag kiegészítő üzemanyag tartályra is.
De volt még több is: 2007 végén nagy bemutatóra került sor a dél-finnországi Hämeenlinna városában. A T széria egy teljesen új, ötfokozatú powershift sebességváltóval (Versu), valamint a Direct modellben a Valtra saját CVT-jével (fokozatmentes sebességváltó) büszkélkedhetett. A várva-várt új T széria modellcsaládot jól fogadták. A Valtra márkakereskedők különösen nagy lelkesedéssel fogadták az új T szériát. Több mint egy évbe telt, mire a gyártás teljesen beindult. Eközben a Stage 3B megoldás SCR-rel már fejlesztés alatt állt.
Valtra T Széria T3, 2011
Valtra T Széria T3, 2011
2012 T3 – köztes modell (3B szakasz)
Az SCR-t beépítették a harmadik generációs T-széria modelljeibe, a gyártás 2012-ben indult. Bár a bevezetés jól sikerült, a T-széria egyik kritikája a külső kialakítása volt, amely egyesek szerint túlságosan hasonlít a korábbi modellekre. Valtra mindig is meghallgatta ügyfeleit, és figyelembe vette észrevételeiket, és arculatot változtatást hajtott végre. Egy másik probléma az volt, hogy a T Széria akkori felépítéséből adódóan a front hidraulika használata nehézkes volt. A jó tömeg eloszlás érdekében a mellső tengely közvetlenül a motor alatt volt. Ez azonban a nagy mellső munkaeszközök esetében problémásnak bizonyult, mivel orrnehézzé tette a traktort. Ráadásul a fordulási sugár sem volt kellően alacsony- a kerékméretek az évek során egyre nagyobbak lettek.
2014 T4, Siker!
2014 őszén minden megváltozott. Nem csak a front és a hátsó emelőművet alakították át, hanem szinte mindent, ami a kettő között van! Az új dizájn, az új fülke és az új alváz mind jelentős fejlesztések voltak. Az új, 4. generációs T szériát lelkesen fogadták az ügyfelek és a kereskedők, a mezőgazdasági sajtótól is nagyon pozitív kritikákat elismerést kapott. Eddig a T széria korábbi generációi nem nyertek díjat, de az új T széria több fórumon is komoly elismeréseket és díjakat nyert.
A T széria fejlesztése ezzel nem ért véget. 2017-ben a Valtra piacra dobta a forradalmi SmartTouch felhasználói felületet; új kartámasz és 9” érintőképernyő. A SmartTouch forradalmasította a vezetési élményt, amelyet továbbfejlesztett a Valtra Guide, a legkönnyebben használható automata kormányrendszer a piacon.
Valtra T Széria T4, 2017
Valtra T Széria T4, 2017
2021 T5. Jelenleg
Két évvel később, 2019-ben a motort az EU Stage V emissziós előírásainak megfelelően korszerűsítették, végül pedig egy új felhasználói felület segítségével az egész sorozat az ötödik generációba lépett. Az egyik nagy változás, amely a felhasználók számára nem látható, de rendkívül fontos, az RMI (javítási és karbantartási információs) rendszerre való átállás. Ez az uniós irányelvből eredő lépés teljes változást hozott a T sorozat elektronikai rendszerében. Ezzel egyidejűleg új szervizeszközt bevezetése is megtörtént, amely garantálja, hogy a szerviz diagnosztika minden egyes traktorral kompatibilis.
A T Széria a levegőben vezetés élményét adja
A légrugós mellső híd rugózást már az 1990-es években bevezették a Mega 8000-es sorozatnál. Ennek a megoldásnak a használata kézenfekvő választás volt az összes T sorozatú modellnél. Ezt azonban nem minden ügyfél használta ki. Az első generációs T-sorozatú modellek esetében a rugózott mellső híd aránya 40% körül volt. Ez alacsony a mai 5. generációs T sorozathoz képest, ahol mintegy 93%-uk pneumatikus mellső híd felfüggesztéssel van felszerelve.
A korábbi generációk nagy méretű és helyigényes megoldásából tanulva a fejlesztések eredményeképpen a mai légrugós megoldás tökéletesen illeszkedik a traktor testébe. Az új megoldások mellett a funkcionalitás mindig is kiváló volt, bármilyen munkában és bármilyen hőmérsékleten. Ez különösen rávilágít arra, hogy a traktorok (és különösen a T sorozat) hogyan fejlődtek az évek során: Az előre mutató dizájn megoldások mellett több kényelem, nagyobb hatékonyság és gazdaságosság!
Valtra T Széria T5, 2021